izcilnieka psihologija
Izcilnieku psiholoģija
10.03.2016
ka tikt gala ar pec eksamenu stresu esiveiksmigs
4 viegli veidi, kā pārvarēt pēc-eksāmenu stresu
16.03.2016
Rādīt visu

Kā tikt galā ar eksāmenu stresu – 12 super padomi

ka tikt gala ar pirms eksmamenu stresu
Pin It

Vai Tu uztraucies pirms eksāmeniem? Es jā, pat ļoti 🙂 Tāpat es neticu, ka uz pasaules ir studenti, kuri ir pilnīgi mierīgi pirms eksāmeniem, gluži kā mūki Tibetā. Tādi, līdzsvaroti, vispār bez stresa, tik pārliecināti par sevi, ka nekas nespēj viņus satricināt. Tāpēc vienmēr atradīsies cilvēki, kuri Tev teiks, ka izkrist eksāmenā, tas vēl nav pasaules gals, ne viss ir balstīts uz atzīmēm, tomēr tas ir atkarīgs no katra paša studenta, kā viņš attiecas pret šādiem (ne)gadījumiem un, vai kaut ko no tā mācās. Viena no lielākajām problēmām ir tā, ka mēs esam lielmeistari savas uzmanības novēršanā no patiesi svarīgāk lietām. Tas ir kā burvju aplis – mēs labāk atpūšamies pie TV ekrāna, nekā lasām, un pēc tam dusmojamies, cik daudz laika esam iztērējuši velti, tad sākam darīt ko citu, lai novērstu dusmas no iepriekšējā laika veltīgas iztērēšanas, bet tas tik un tā nav mācības 🙂

Gadu gaitā dažiem studentiem ir izdevies atrast samērā efektīvus veidus, kā tikt galā ar eksāmenu stresu, un pateicoties veiksmei, ka uz pasaules ir pietiekami gudri cilvēki, kuri dokumentēja šos veidus, lai vēlāk tos varētu uzlabot, un nu tas ir atmaksājies. Ja pirms eksāmeniem vēlies efektīvi nomierināt savu nervu sistēmu, kā arī nodrošināt, ka visu vajadzīgo laiku esi koncentrējies un motivēts, ir vērts uz šo palūkoties no zinātniskā viedokļa. Kad pētnieki apkopoja labākās stratēģijas nervu nomierināšanai, viņi nāca klajā ar dažiem interesantiem rezultātiem. Šīs 12 darbības varbūt ir tieši tas, kas Tev ir nepieciešams, lai iemācītos kontrolēt sevi, savu ķermeni un, lai nenovērstu skatienu no galvenā mērķa.

Kā “neuzkārties” eksāmena dienā?

  1. Pamostoties eksāmena rītā, nelec uzreiz ārā no gultas, bet ievelc dziļu elpu un lēnām izelpo. Mosties mierīgi.
  2. Kamēr taisies (ģērbies, tīri zobus, brokasto) pieraksti to, kas Tev šķiet vērtīgs, piemēram, uzjautāt draugam, kas ir kW vai kāpēc veidojas mākoņi. Īsāk sakot to, kas attiecas uz eksāmena būtību. Kāpēc? Jo šajā dienā no uztraukuma daži pat savu vārdu aizmirst 🙂
  3. Ēd piemērotas “eksāmena brokastis”. Galvenais, lai Tu brokastojot uzņem nepieciešamo enerģijas devu, neēd neko “smagu” un noteikti apēd kādu augli. Tava rīta ēdienkarte varētu sastāvēt no olām, avokado (atsevišķi vai uz graudu maizītes), auzu pārslu biezputras, banāna vai augļu smūtija. Iesakām izvairīties no ēdieniem ar augstu cukura sastāvu, kas Tev sniegs īslaicīgu enerģiju, līdz ar to, eksāmena vidū Tev var iestāties miega režīms 🙂
  4. Dzer pietiekami daudz šķidruma. Dehidrācija negatīvi ietekmē smadzeņu darbību, tāpēc ūdens ir ļoti svarīgs gan no rīta pirms brokastīm (palīdz pamosties) un dienas laikā., tai skaitā, arī eksāmena laikā.
  5. Atceries ievērot kofeīna līmeni organismā. Pat ja Tu nedzer kafiju, atceries, ka zaļajā tējā kofeīna ir vairāk nekā kafijā, tāpēc nepārforsē. Kofeīns stresa situācijā var pastiprināt uztraukumu un nervozitāti.
  6. Uz eksāmenu ierodies laicīgi. Tas nekas, ka citi būs vēlāk, tomēr ierašanās 10 minūtes pirms eksāmena sākuma tikai pastiprina uztraukumu, jo Tev nav bijusi iespēja mierīgi aprunāties ar citiem, pajautāt vēl pēdējos padomus un ieteikumus skolotājai, kā arī Tev nebūs laika pašam atvilkt elpu.
  7. Uzmanīgi ieklausies instrukcijās, kuras jums lasīs pirms ļaus ķerties pie rakstīšanas. Protams, vienmēr ir iespēja pārjautāt arī eksāmena laikā, tomēr novērotāji ne vienmēr mācēs atbildēt uz Taviem jautājumiem tik pat labi, kā Tavi skolotāji.
  8. Eksāmena laikā nesteidzies. Steidzoties visu izpildīt, no uztraukuma par to, ka vari nepaspēt, pastāv iespēja aizmirst ko svarīgu. Ja “iesprūsti” kādā jautājumā, ķeries pie nākošā, iespējams, atbilde uz to jautājumu atnāks pati, negaidot. No otras puses, ar vienu aci ik pa laikam uzmet skatienu pulkstenim. Centies nesēdēt pie viena jautājuma vairāk par 5-10 minūtēm. Ja ilgāk, noliec malā, pildi citu, vēlāk atgriezīsies.
  9. Ja nespēj savaldīt nervus, košļā košļeni. Tikai ievēro, lai tas nav skaļi un neput burbuļus.Dažreiz studenti mēdz aizmirst, ka viņi nav vieni telpā 🙂
  10. Ja esi totāli “iesprūdis”, palūdz palīdzību novērotājam. Ja baidies, ko citi par Tevi padomās, tad baidies tālāk un “izgāzies”. Novērotājs nespēs tieši atbildēt uz Tavu jautājumu, jo tas nebūs godīgi pret citiem, tomēr kādu mājienu uz atbildi vai ievirzi uz pareizā ceļa, varēs dot.
  11. Ja Tevi vēl aizvien nepamet nemiers, atceries par elpošanas treniņiem. Aizver acis, dziļi ievelc elpu 3 reizes, tad iepauzē, izelpo un atkārto pāris reizes, kamēr nomierinies. Šādi vingrinājumi ne tikai palīdz nomierināt “uzvilktus” nervus, bet arī piegādā smadzenēm skābekli.
  12. Papildus palīdz arī muskuļu sasprindzināšana un izstiepšana. Piemēram, savelc plecus uz priekšu, tad uz aizmuguri (iztaisno muguru) un atslābini tos. Atkārto šo pāris reizes un Tu būsi viens no retajiem, kurš eksāmena laikā jūtas mierpilns (iespējams, pat neskatoties uz to, ka neko nezini 🙂 )

 

Kā tikt galā ar pēc-eksāmena stresu lasi šeit: 4 viegli veidi, kā tikt galā ar pēc-eksāmena stresu

Dalies jaunumos!

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

Šajā vietnē surogātpasta samazināšanai tiek izmantots Akismet. Uzziniet, kā tiek apstrādāti jūsu komentāru dati.