Pirms mēs sākam, precizēsim vienu lietu: cilvēki mūždien jautā sev un apkārtējiem, vai tiešām šis laiks ir īstais, lai sāktu savas uzņēmēja gaitas. Patiesību sakot, nav tāda “neīstā” laika, kad sākt kaut ko darīt. Protams, ir pamatoti atvērt savu biznesu tieši ekonomiskā plaukuma vidū, jo tad sabiedrībai ir nauda, ir resursi un viņi tos liek lietā, lai iepriecinātu sevi, Tevi un citus paziņas un draugus. Tomēr, ja tāds plaukums nav gaidāms vēl pāris gadus, tad nav ko lieki izšķiet šo laiku. Galvenais ir izpildīt mājasdarbu un izpētīt tirgu. Mūsdienās sabiedrība dalās 2 daļās – tie, kuri gaida “labākus laikus” jeb bailīgie un tie, kuri izmanto šo situāciju un ieņem savu vietu – radošie un drošsirdīgie. Un atkarībā no Tavas biznesa idejas, ekonomikas lejupslīde bieži vien ir palīgs Tavam kāpienam veiksmes kalnā.
Aprēķini gan ir svārstīgi, taču ik gadu ASV tiek atvērti vairāk kā 600 000 jaunu uzņēmumu. Jā, es zinu, Latvija nav Lielo iespēju zeme, jo mēs esam mazākumā un mūsu pirktspēja arī ir mazāka, taču tas nenozīmē, ka mums nav iespējas! Šodien uz katru latvieti, kurš tiešām atver savu uzņēmumu, ir aptuveni 1000 citu latviešu, kuri tikai saka “Jā, šis ir mans gads. Šogad es atvēršu savu biznesu,” taču neatver. Katram, neatkarīgi no dzimuma, vecuma u.c. sabiedrības dalījuma kritērijiem, ir kāds ceļa bloks, šķērslis, kaut kas, kas attur viņus no pirmā, vissvarīgākā soļa speršanas. Lielākoties cilvēkiem ir bail, – bail no neizdošanās, no nezināmā, pat no kļūdīšanās, kas iespējams nemaz nepienāks. Ir pat tādi, kura satrūkstas no iespējamās veiksmes, pārāk lielajiem panākumiem. Ir arī tādi, kuri kļūdaini uzskata – lai bizness aizietu ir jāsāk no nulles, ir jārada kas tāds, kas līdz šim nav redzējis dienas gaismu – jauns tehnoloģiskais izgudrojums, unikāls pakalpojums. Citiem vārdiem sakot, ir tādi, kuri cenšas izgudrot riteni no jauna.
Protams, ja esi tehnoloģiju ģēnijs, kā Bils Geits un Stīvs Džobs, tad tā jau cita runa, citādāk, riteņa izgudrošana no jauna ir velta laika izšķiešana. Daudziem uzsākot savu biznesa lielākā problēma ir vēlme radīt ko unikālu, gluži kā vēlme atklāt jaunu pasauli, taču tā vietā labāk ir uzdot jautājumu “Kā es varu uzlabot šo?” vai “Kā es šo varu paveikt citādāk vai labāk, nekā tas tur džeks?” Vai vēl vienkāršāk – “Vai šajā tirgū vēl ir vieta vēl vienam biznesam?”
Tātad, kā Tu sāc idejas radīšanas procesu? Pirmkārt, paņem papīra lapu un lieliem burtiem lapas sākuma uzraksti “Lietas par mani”. Uzraksti 5 līdz 7 lietas par sevi – kas Tev patīk, ko Tev patīk darīt, kas Tev padodas, kādas ir Tavas prasmes, iemaņas, talants. Tavs saraksts varētu izskatīties šādi “man padodas darbs ar cilvēkiem, patīk bērni, patīk lasīt, patīk darbs ar datoru/ sistēmām, patīk darbs ar skaitļiem, man padodas darbs ar mārketinga stratēģiju izstrādi, esmu izcils problēmu atrisināšanā, …” Vienkārši pieraksti visu, kas Tev nāk prātā domājot par sevi. Kad esi visu uzrakstījis, sanumurē sarakstu.
Otrā lapas pusē uzskaiti lietas, kuras Tev noteikti nepatīk darīt, kas Tev nepadodas un ko Tu labprāt nedari un nedarīsi vēl 15 gadus. Piemēram, varbūt Tev ļoti labi padodas izstrādāt mārketinga kampaņas, bet Tev ļoti nepatīk tās prezentēt klātienē, uzstāties ar publisko runu, pieskatīt bērnus vai Tev nepatīk ceļot. Nepārdomā lietas, vienkārši pieraksti tās. Kad esi pabeidzis savu sarakstu, uzdod sev jautājumu: “Vai ir kādi produkti vai pakalpojumi, 3 līdz 5 gabali, kas uzlabotu manu personisko dzīvi? Kas tie būtu?” Šī ir Tava dzīve, kā puisim, meitenei, dēlam, meitai, brālim, māsai, mazdēlam vai mazmeitai – lai, kas Tu būtu pēc sabiedrības statusa, Tev noteikti r savas individuālās vajadzības.
Nosaki šīs vajadzības un padomā no biznesa viedokļa, ko var darīt, lai atvieglotu savu ikdienu – kas Tev patiktu, kas noteikti nepatīk un ir lieks, ko par šādu risinājumu teiktu apkārtējie. Ideālā variantā veic aptauju.
Piedāvāju Tev iepazīties ar vienu tiešām labu start-up stāstu par vajadzības ieraudzīšanu un tās apmierināšanu.
Vairākus gadus atpakaļ, kad ātrās ēdināšanas restorāni vēl nebija tik izplatīta kulta lieta, tos varēja apmeklēt vien lielākajās valsts pilsētās, respektīvi, ja Tu dzīvotu Ķegumā, Tev pēc sava Chicken Nugets būtu jābrauc uz kaimiņpilsētu, piemēram, Lielvārdi vai Ogri.
Šajā laikā 2 jaunieši ieturēja pusdienu pārtraukumu darbā, kurš nebūt nebija super patīkams, jo bieži vien nācās ēst atdzisušas pusdienas vai jādodas uz tuvākās pilsētas ēdināšanas iestādi. Tā kādā dienā viens no jauniešiem patiesi aizkaitināts uzdeva jautājumu draugam “Vai nebūtu kolosāli, ja mums ēdienu piegādātu klāt?” Un šajā brīdī otram draugam virs galvas “iedegās idejas spuldzīte”. Draugi apjautājās vietējiem iedzīvotājiem, vai viņi vēlētos un maksātu par ēdiena piegādi, aizbrauca “izlūkos” uz pāris kaimiņpilsētā esošajām ēdināšanas iestādēm un piedāvāja sadarbību. Kā saka – ir jautājums, būs atbilde! 🙂
Šobrīd šiem, nu jau vairs ne jauniešiem, ir vairāk kā 15 miljoni klientu! Kā paši saka “tas nav ne sarežģīti, ne arī kas oriģināls.” Un viss tikai tāpēc, ka viņi ieklausījās savā vajadzībā un nosacīti arī dusmās; rada risinājumu savai un vietējo iedzīvotāju situācijai, pārņemot visu pasauli.
Tātad, viens veids, kā rast ideju – ieklausies savās un apkārtējo cilvēku vajadzībās. Iespējas ir visapkārt, taču kā tās izmantot un iedzīvināt, tas jau atkarīgs no katra paša uzņēmības, ambīcijām un vēlmi kaut ko sasniegt dzīvē.
Iedvesma var slēpties jebkurā lietā, vietā un būtnē. Piemērs – vēl viens start-up stāsts.
Vai esi kādreiz maksājis naudas sodu par kavētu videodiska vai videokasetes atgriešanu nomā? Lai kā tur būtu, kādam puisim ASV bija jāmaksā 40 dolāru liels naudas sods par kasetes neatgriešanu noteiktajā dienā. Bet tā vietā, lai dusmotos un ārdītos, viņš iedvesmojās! Puisis jautāja: “Kāpēc videokasešu noma nestrādā tāpat kā veselības apdrošināšana – tu to lieto regulāri vai tikai 1 reizi gadā, bet samaksa par to nemainās? Tā visu laiku ir nemainīga.” Pateicoties šim jautājumam radās Netflix.com (online DVD nomas serviss). No tā pirmsākumiem 1999.gadā līdz šai dienai Netflix.com bizness izaudzis līdz 1,3 miljardu dolāru lielai peļņai!
Secinājums – idejas ir visur, katrā drauga jautājumā, kas sākas ar “Kāpēc…?” Kaimiņiem nepatīk ravēt? Pasauc palīgā draugu-inženieri vai tehniski domājošu radinieku un izdomājiet, kā šo ravēšanas procesu var atvieglot un paātrināt.
Jā, tas nav viegli uzsākt savas biznesmeņa gaitas, dažiem ir bail, daži vienkārši šaubās par savas idejas spēku iekarot pasauli, nu, labi, vismaz vietējo tirgu, tomēr soli pa solim to IR iespējams paveikt. Pirmais solis: Izdomā, ko Tu vēlies darīt. Tiklīdz Tev ir ideja, aprunājies ar apkārtējiem, kādas ir viņu domas par šo. Uzdot viņiem jautājumu: “Vai Tu pirktu šo lietu/pakalpojumu, lai atvieglotu savu ikdienu un, cik Tu par to maksātu?”
Daži jau sākumā mēģinās aplauzt Tavus spārnus, sakot, ka tas noteikti “neaizies”, ka tam nav jēgas, ka tā ir muļķīga ideja. Būtībā, tie, kuri paši neko nedara lietas labā, mēģinās arī Tavu drosmi aizslaucīt. Taču Tu neklausies viņos., nepieļauj, ka viņi ar savām negatīvajām domām ietekmē Tevi. Ļauj sākties savam piedzīvojumam!
Ja Tev ir ideja un patiesa vēlme kļūt par uzņēmēju, par Tavu galveno īpašību ir jākļūst neatlaidībai. Nesaki “nē” pirms vēl esi dzirdējis piedāvājumu, neatstājies pie pirmā “nē”, tiecies vienmēr saņemt “jā”. Kolīdz Tu būsi uz “viena viļņa” ar sadarbības partneri un saviem patērētājiem, Tev viss “aizies” – Tu zināsi, ko viņi vēlas, kad viņi to vēlas un kādā izpildījumā. Tev atliks tikai izdomāt, kā labāk un ātrāk to izdarīt. Un noteikti nebaidies jautāt! Atceries – nav muļķīgu jautājumu, ir tikai muļķīgas atbildes.
Tātad – nosaki, ko Tu vēlies un sper pirmo soli: ideja –> izpildi mājasdarbu (veic tirgus pētījumu, aptauju) –> padomā, vai vēlies to darīt viens vai ar kādu kopā –> izstrādā risinājumu sabiedrības vajadzībai.
Lai veicas!
Šis bloga ieraksts tapis, iedvesmojoties no grāmatas “Atver savu uzņēmumu. Piektais izdevums“, izdevējiestāde oriģināldarbam Entrepreneur Press.
1 Comment
Piekrītu, ka ideāla brīža nekad nebūs. Tā ir tikai viena no atrunām tiem, kuri visu darīs “rīt”. Labāk ir uzsākt savu biznesu, esot pārliecinātam par 80% nekā gaidīt tos 100%. Kamēr neatgriezīsi krānu, ūdens netecēs. Gaidot savu iespēju, to, visdrīzāk, palaidīsi garām.
Tomēr cilvēki bez iniciatīvas tā arī turpinās sapņot un gaidīt to “rītdienu”, ar to nu ir jāsamierinās. Ne visi būs gatavi uzņemties atbildību par savu dzīvi. Kāpēc gan kaut ko uzsākt, ja tāpat labi?