Protams, ir daudz skeptiķu, kuri uzskata, kas tas nav iespējams, jo ir vajadzīgas telpas, birojs, iepirkumi (pamats no kā kaut ko sākt ražot), vismaz kaut kāds minimāls pamatkapitāls. Šis kapitāls ir noteikta smadzeņu konstrukcija, ierobežojums, tāpēc daudzi aizvien baidās kaut ko uzsākt. Vai arī Tu domā, ka uzsākt savu uzņēmējdarbību bez pamatkapitāla un citiem finanšu ieguldījumiem ir neiespējami un pat nereāli?
Patiesībā, uzņēmējdarbība tieši sastāv no tā, lai no nekā uztaisītu kaut ko. Šeit ir jāstrādā ar bartersistēmu (savstarpēja preču vai pakalpojumu apmaiņas sistēma, “dots pret dotu”), ir jāiemācās vienoties, sarunāties, jāiemācās atrast tās mazās šķirbiņas, nišas, kuras kāds vēl nav atradis vai ir, veiksmīgi tās izmanto un tur vēl ir vieta arī Tev. Papildus ir jāiemācās “saaudzēt” tādus darījumus un tādus kontaktus, kas Tev nesīs ienākumus pateicoties savai pievienotajai vērtībai. Tu palīdzi vieniem, lai viņi palīdz citam, savukārt tas cits palīdzēs Tev.
Kas vispār ir bizness? Vladimirs K. Tarasovs (red. sociālais tehnologs, biznesa treneris, rakstnieks, biznesa spēļu autors) ļoti feini izskaidroja šo terminu: “Bizness – tas ir, kad prece maksā, piemēram, 1000 EUR, bet Tu viņu uzražo pa 600 EUR. Šī starpība, 400 EUR, arī ir bizness. Vai arī, kad prece maksā 600 EUR, bet pateicoties savām prasmēm un iemaņām, Tu spēj to pārdot par 1000 EUR. Arī šis ir bizness.”
Protams, ir absolūti nevietā un pat aplami runāt par biznesu PILNĪGI BEZ ieguldījumiem, jo ir taču jāmaksā arī algas darbiniekiem (ja tādi ir) un arī pašam par kaut ko ir jādzīvo.
Kādas ir biznesa idejas ar minimāliem ieguldījumiem?
Ir cilvēki, kuri piekopj klasisko ceļu: aģents – pārdevējs – ražotājs. Mēs patstāvīgi visapkārt to vien dzirdam, ka nepieciešams attīstīt pašmāju ražošanu. Jo “pirkt-pārdot” māk un spēj ikviens, un nereti šādus cilvēkus sauc par liekēžiem, jo Tu neko neražo, Tu esi tikai starpnieks, kurš nopelna uz citu rēķina. Šāds uzskats ir palicis no padomju laikiem, kad pamazām sāka slēgt ciet rūpnīcas. Toreiz nevienam plānos nebija ne pārdošanas veicināšana, ne arī tādu mārketingu kāds zināja. Savukārt šodien, ar mums piederošajām mārketinga zināšanām, iemācāmies izveidot patstāvīgu klientu plūsmu, izmantot internetu ne tikai izklaidei, bet arī skrupulozai izpētei, piemēram, lai atrastu vajadzīgo piegādātāju, materiālu, jau gatavu preci un pat investorus (šeit noder profils, piemēram, LinkedIn). Šādā veidā mēs veidojam pievienoto vērtību, kas mums ļauj pakāpties uz pirmā pakāpiena “Aģents”.
Kas ir “Aģents”? Tas nozīmē, ka Tu sākotnēji meklē savus klientus visās iespējamās datubāzēs un avotos, kaut vai izmantojot mūsdienās vispieejamāko un pazīstamāko resursu – Facebook. Uztaisi lapu, sāc “krāt” sekotājus un, kad uzticība iegūta, izmanto e-pastu mārketingu un izsūti viņiem savus satriecošos un unikālos piedāvājumus. Tavā īpašumā var nebūt ražotnes, rūpnīcas, ofisa vai pat preces, tomēr Tev būs pieteikumi un interese, kas ir STARTS, lai ‘kustinātu lietas’.
Tad nu lūk, aģents izveido jeb sakrāj šos pieteikumus, un sāk kļūt vajadzīgs/ interesants tiem ražotājiem, kuriem šo pieteikumu trūkst, jo, piemēram, nemāk vai arī viņiem nav laika uzturēt kontaktus ar saviem klientiem. Gadās arī tādi ražotāji, kuri neko nesaprot no interneta, mārketinga un neredz citu iespēju pārdot, kā tikai tiešā veidā, “no rokas rokā”. Šie cilvēki strādā ar rokām, Tu vari būt viņu galva. Ja Tu mācēsi izveidot ievākt papildu pieteikumus un veicināt noietu, skaiti, ka esi uzsācis savu biznesa – Tev ir ražotājs, piegādātājs un klienti. Vari droši doties pie šī ražotāja un teikt: “Tev ir prece, man ir klienti. Tev papildus klientus vajag? (Šeit Tev neviens nepateiks “nē!”) Mēs varam strādāt ar komisijas variantā: ja klients Tev samaksās, Tu man samaksāsi aģenta komisijas naudu jeb %.”
Galvenais, visu, ko Tu dari, visas savas idejas nostiprini ar līgumu. Lai arī cik labi zināms vai tuvs Tev nebūtu Tavs esošais vai topošais biznesa partneris, neriskē, noslēdz sadarbības līgumu.
Ko Tu darīsi tālāk ar saņemto summu, tas atkarīgs no Tevis. Ar laiku Tu iemācīsies krietni vairāk, ne tikai kā “salīmēt” ražotāju ar patērētāju. Vienīgais ir jāatceras, ka atkārtotos darījumos Tevi var neiesaistīt, iztiks bez Tevis, līdz ar to, nekādu procentu. Ar to ir jārēķinās. Tāpēc, domā ātri.
Protams, Tev vienmēr ir iespēja atvērt pašam savu ražotni un sadarboties ar klientiem tiešā veidā, piedāvājot jau savu produkciju vai pakalpojumu. Pirmos soļus Tu jau būsi spēris, tagad nezaudē līdzsvaru, kad uzpūtīs stiprāks vējš.
Atver savu biznesu ar minimāliem ieguldījumiem un esi reāls uzņēmējs – pats taisi, pats izplati un pats pārdod. No Ebay visi māk pasūtīt vajadzīgo, tāpēc Tev ir jābūt unikālam, lai tas izdotos. ‘Pasērfo’ internetā, pameklē to mazo nišu, kuru vēl neviens tā kārtīgi nav apguvis un dodies uz priekšu.
Atceries, investīcijas bez pieredzes biznesā tikai nogalinās Tavu biznesu. Izpēti visu kārtīgi, visus + un -, apjautājies apkārtējiem par viņu pieredzi (šādi Tu arī sapratīsi, kura ir tā TAVA niša).
BET! šis protams nav vienīgais veids, kā uzsākt biznesu bez starta kapitāla. Piemēram, Tu vari piedāvāt savas zināšanas, pārdot vecās izlasītās grāmatas, drēbes, lietas, varbūt esi kulinārijas meistars?
Iespēju ir neizmērāmi daudz, svarīgi ir patiesi gribēt kaut ko sasniegt. Un ja neizdodas iet mērķa virzienā, rāpo.
Veiksmi!